Marknadsföring
Forskning inom marknadsföring
Marknadsföring kan definieras som en aktivitet, enhet eller process som skapar, kommunicerar, levererar erbjudanden och värde för kunder, klienter, partners, andra intressenter och samhället som helhet.
Vår forskning såväl som undervisning inom marknadsföring kopplar till samtliga aspekter av marknadsföring enligt ovan men med fokus på varumärken, konsumtion, detaljhandel och internationalisering.
Styrkan med marknadsföringsgruppen ligger i vår förmåga att behandla ovanstående områden från flera perspektiv. Vi lägger lika stor fokus på forskning som undervisning, kulturella såväl som ledningsperspektiv, konsument såväl som professionella marknader, kvalitativ såväl som kvantitativ metod samt akademiska såväl som praktiska intressen. Utifrån samtliga aspekter lägger vi just nu lika stor fokus på hållbarhets- som digitaliseringsfrågor.
Sammanfattningsvis behandlar vår forskning följande områden i liknande omfattning:
- Varumärke
- Konsumtion
- Detaljhandels- och distributionskanaler
- Internationalisering
- Digitalisering
- Hållbarhet
Forskningscentrum och forskargrupper knutna till marknadsföringsgruppen:
Johan Anselmsson: Hållbart varumärke
Johan Anselmsson föreläser om hållbart varumärke i samband med Lunds universitets 350-årsjubileum.