Våra forskare kommenterar Black Friday
Publicerad: 2018-11-23
Inför och under readagen Black Friday har våra forskare varit aktiva med inlägg i media. Här har vi samlat några av inläggen i debatten.

Så blir vi styrda till att shoppa onödiga prylar
Black Friday är en svart dag för vår planet. Många tycker att det är kul att shoppa och säkert kommer en del av det som köps att skapa nöjdhet, skriver professor Mats Alvesson i Aftonbladet.
Till debattartikeln i Aftonbladet
Black Friday svärtar ner företagens miljöansvar
Även de företag som säger sig arbeta för ökad miljömässig hållbarhet har anammat den amerikanska Black Friday-kampanjen. Man kan undra hur de får ihop hållbarhetsarbete med beslutet att engagera sig i att introducera en tradition vars huvudsyfte är att öka konsumtionen av varor, skriver Jens Rennstam och Sverre Spoelstra, lärare och forskare i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Till debattartikeln i Dagens samhälle
Tre tips till dig som vill dämpa köphysterin
Konsumtionsdoktoranden Carys Egan-Wyer ger tre råd till dig som vill hålla igen på köphysterin när årets stora konsumtionsmånad börjar.
Hennes nyårslöfte: ett år utan att köpa nya prylar
Årets stora köpfest är snart över oss igen – och med den debatten om vårt komplicerade förhållande till prylar och konsumtion. En som valt att utmana sin egen köplusta är konsumtionsforskaren Carys Egan-Wyer. I fjol avgav hon nyårslöftet att inte köpa några nya saker under hela 2018.
Så står du emot köphetsen på Black friday – och alla andra dagar
Hon är konsumtionsforskaren som slutade köpa nya grejor. Här berättar Carys Egan-Wyer om varför det inte alltid är ett klipp att fynda på rean – hur billigt det än är.
Till artikeln i Ystads Allehanda
Carys Egan-Wyer, Mats Alvesson, Sverre Spoelstra och Jens Rennstam.